شناخت انواع ماهی, ماهی

چرا نباید ماهی را با هر غذایی بخوریم؟

مهم‌ترین دلیلی که باعث به وجود آمدن بحث‌هایی در رابطه با خوراکی‌های مجاز همراه با ماهی مطرح می‌شود، طبع سرد ماهی است. متابولیسم پایه در بدن که در واقع حداقل میزان انرژی لازم برای بدن است؛ توسط غده‌های لوزالمعده، تیموس و سورنال تنظیم می شود. با پر کار شدن این غده‌ها متابولیسم بالا می رود و با کم شدن فعالیت آن‌ها متابولیسم پایین می‌آید. بالا یا پایین بودن متابولیسم بدن، به عقیده‌ی طب سنتی، طبع یا طبیعت بدن شناخته می‌شود. افراد دارای متابولیسم پایین طبع سرد و افراد دارای متابولیسم بالا دارای طبع گرم هستند.

طعم‌دهنده‌های مناسب ماهی

هنگام طبخ ماهی، طعم‌دهنده‌هایی مثل آب لیمو یا آب نارنج که حاوی ویتامین C هستند؛ جذب پروتئین موجود در ماهی را به طرز قابل توجهی بالا می برند. البته توجه داشته باشید که طبع این طعم دهنده‌ها هم سرد است و اگر غذاهای ترش مزه دوست دارید باید به فکر مصلح آن‌ها هم باشید.

 

 ادویه‌هایی مثل دارچین، فلفل قرمز، زنجبیل، فلفل سیاه و زیره سیاه به خاطر طبع گرمی که دارند مصلح ماهی محسوب می شوند علاوه بر این بوی ماهی را به طور کامل از بین می برند. پس استفاده از ادویه، علاوه بر همخوانی با طبع غذا، گزینه مناسبی برای افرادی است که به خاطر بوی ماهی از خوردن آن پرهیز می کنند. 

بهترین کناربشقابی‌ها برای ماهی

یکی از بهترین کنار بشقابی‌ها برای ماهی، سبزیجات پخته است. در غذاهای ایرانی سبزیجات پخته به شکل سبزی پلو کنار ماهی ظاهر شده. سبزی‌هایی مثل تره، جعفری، شوید یا شنبلیله که در سبزی پلو استفاده می‌شوند طبع گرم دارند؛ بنابراین همراه با ماهی یکی از بهترین مصلح‌ها محسوب می‌شوند. علاوه بر این میتوانید با  ترکیب سبزیجاتی که طبع گرم دارند( سبزیجاتی مثل پیازچه، تربچه، ریحان یا مارچوبه) دستور پخت جذاب و جدیدی ابداع کنید.

 یکی دیگر از  جذاب‌ترین خوراکی‌هایی که می‌توان همراه با ماهی استفاده کرد  ترکیب گردو، کشمش، سیر، سبزی و ادویه در ماهی شکم پر است. تمام این مواد طبع گرم دارند و مصلح سردی طبع ماهی محسوب می‌شوند.

نمك زدن به ماهی تا حدودی لازم است، چون مزاج نمك هم گرم بوده و ماهی را اصلاح می كند. مخصوصا سرد مزاجان می توانند میزان فلفل و نمك ماهی را بیشتر بگیرند؛ البته گرم مزاجان بهتر است ماهی را بدون این افزودنی ها استفاده نمایند.

ماهی هایی كه به صورت شكم‌پر آماده و استفاده می شوند از همین قاعده پیروی می كنند كه در آن عنصر غالب، سبزی های محلی، مغز گردو، رب انار، آب نارنج و مقداری نمك و ادویه است.

مصرف ماهی برای اکثر افراد (با هر مزاجی) تشنه كننده است و برای رفع آن، سركه یا مختصر مواد ترشی كه برای آماده سازی و یا حین مصرف به ماهی افزوده می شوند (آبغوره، آبلیمو، رب انار و …) خوب است، ولی نمك باعث تشنگی بیشتر می شود.

بعد از خوردن ماهی چه دسری سرو کنیم؟

اگر به سفره‌های ایرانی، به خصوص در مناطق جنوبی کشور نگاه کنیم؛ همیشه کنار ماهی، دسرهایی ساخته شده از خرما سرو می‌شود. دسرهایی مثل خرما ارده، رنگینک یا حلوا. همان‌طور که می‌بینید مواد تشکیل دهنده این دسرها همگی طبیعت گرم دارند. بدون شک نوشیدن یک چای گرم مطابق سلیقه ایرانی همراه با این دسرها پس از صرف ماهی بهترین انتخاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *